A la Garrotxa, amb una població de 55.999 persones, l’any 2016 es van generar 23.790 tones de residus municipals. Aquestes dades equivalen a 425 quilos de residus per habitant a l’any, el que suposa una mitjana de 1,16 quilos d’escombraries dia per cada garrotxí. Durant els últims anys s’han fet esforços per tal d’incrementar la recollida selectiva i que els ciutadans es conscienciïn de la necessitat de reciclar més i millor, amb l’horitzó d’aproximar-se als objectius de recollida selectiva marcats al PRECAT20, el Programa general de prevenció i gestió de residus i recursos de Catalunya.

Amb aquestes dades sobre la taula, l’actualització del Programa de Gestió de Residus municipals a la Garrotxa és un dels objectius en el que el Consell Comarcal de la Garrotxa, a través del Consorci de Medi Ambient i Salut Pública de la Garrotxa (SIGMA), treballa des de fa mesos. Amb la col·laboració de l’Agència de Residus de Catalunya, s’han estat avaluant els sistemes de recollida de residus que millor encaixarien amb les característiques de la comarca i que permetrien incrementar l’índex de reciclatge per habitant. En el marc d’aquest treball, i amb la finalitat de poder objectivar i avaluar els diversos sistemes de recollida d’escombraries existents actualment, s’ha previst realitzar diferents proves pilot a la comarca, concretament s’aplicaran quatre models: recollida porta a porta; recollida mitjançant l’ús de bosses personalitzades; posar contenidors d’obertura amb targeta i bosses personalitzades i, finalment, la col·locació de contenidors amb identificació d’usuaris i bosses personalitzades.

Per dur a terme les proves pilot, els nuclis que millor s’adeqüen als paràmetres establerts per fer el mesurament corresponent són: 

Barri de les Olletes – Vall d’en Bas: Porta a porta
Barri de la Roureda – Sant Joan les Fonts: Bosses personalitzades
Nucli d’Argelaguer: Contenidors tancats amb obertura amb targeta i bosses personalitzades
Barri de Can Blanc – Can Jofre – Can Potxa, Santa Pau: Contenidors amb identificació d’usuaris i bosses personalitzades

Les proves pilot contemplen una campanya informativa amb enquestes a cada unitat familiar/habitatge, una fase d’implantació i seguiment de les proves pilot i una fase d’avaluació final dels resultats, amb el retorn de la informació a la ciutadania a la tardor i al final de la prova pilot. Tant la primera fase, a realitzar de maig a juliol, com la segona, de juliol i fins al desembre, la duran a terme agents de sensibilització de TOSCA, Serveis Ambientals d’Educació i Turisme amb col·laboració de tècnics del SIGMA.

Un cop estiguin implantats els models, el que es valorarà de cadascun d’ells és la millora assolida en la selecció, la despesa real que suposa la implantació de cada servei, la possible implantació de pagament per generació a través de bonificacions a aquells ciutadans que millor reciclin i el grau d’acceptació i bon ús de la ciutadania.

Consulta el PRECAT20 a: http://residus.gencat.cat/ca/ambits_dactuacio/planificacio/index.html