La descoberta d'un bosc amb la Capbusseta

descobrir la Fageda a través dels sentits

Fitxa tècnica
programaEducació ambiental per a escolars visitants
tipus d'activitatDescoberta
indret on es desenvolupa l'activitatFageda d'en Jordà (Santa Pau)
punt de trobadaAparcament de Can Serra -  Fageda d'en Jordà (Santa Pau)
temaEl faig i les percepcions al bosc
objectius didàcticsDescobrir amb l'ajuda de la faja Capbusseta, com és i què hi podem trobar en una fageda mitjançant els sentits
durada3 hores
horari10:00 - 13:00 h
nivell educatiuEducació infantil, 2on Cicle
preu/persona9.5 €
ràtio educador/participants1:12
participants màxims per educador24
participants mínims per educador48
observacionsAmpliable a una jornada amb un altre indret a triar per 11,30 €
Objectius
  • Tenir una vivència positiva de contacte i descoberta al bosc
  • Descobrir el tipus de comunicació que els sentits ens permeten establir amb el medi
  • Descobrir l'observació com un element d'adquisició d'informació
Capacitats
Aprendre a ser i actuar de manera més autònoma
  • Progressar en el coneixement i domini del seu cos, en el moviment i la coordinació, tot adonant-se de les seves possibilitats fent el recorregut proposat
  • Prendre consciència de com anar vestit per fer l’excursió en funció de l’època de l’any
Aprendre a pensar i a comunicar
  • Comunicar mitjançant tècniques verbals tot allò que descobreixen
  • Intercanviar opinions i experiències
  • Interpretar imatges per treballar amb els sentits
  • Cercar i elaborar explicacions provinents de diferents fonts (dibuixos propis, carta i la realitat)
Aprendre a descobrir i tenir iniciativa
  • Descobrir la comunicació que els sentits ens permeten establir amb el medi
  • Observar els canvis produïts per la interacció dels diferents elements del bosc
  • Experimentar i manipular els elements que ens ofereix la fageda
  • Interessar-se per la realitat que ens envolta (fruits, fulles, silenci...)
Aprendre a conviure i habitar en el món
  • Respectar l’entorn de la fageda
  • Participar en jocs i activitats de grup
Continguts
Descoberta d'un mateix i dels altres
  • Experimentació i interpretació de sensacions
  • Coneixement de com cal anar vestits en funció de l’estació de l’any que es visita la fageda
Descoberta de l’entorn
  • Identificació dels elements de l’ecosistema: fauna, pedres, vegetació…
  • Valoració de la importància dels sentits en l’exploració
  • Identificació del faig i les seves parts: tronc, branques, fulla i fruit
Comunicació i llenguatges
  • Experimentació a través dels sentits de diferents conceptes: soroll/silenci, foscor/claror, gruixut/prim, eixut/humit
  • Representació gràfica de què es pensen que hi haurà a la fageda, del que recorden i què més hi poden trobar
  • Lectura de la carta animant als alumnes a visitar el bosc
Seqüenciació de les activitats
AmbientacióTreball previCampTreball posterior
A l'aula - 30 minutsA l'aula - 1 horaFageda d'en Jordà - 3 horesA l'aula - 1 hora
La Capbusseta és una faja. Envia una carta a l'alumnat perquè la visiti.  La carta introdueix conceptes bàsics per tal de fer més profitosa la sortida de camp.Per al bon desenvolupament del treball de camp, cal haver treballat l’ambientació i portar el llistat de sensacions el dia de la sortida.La col·laboració del personal docent durant l’activitat de camp serà molt valuosa. L’equip educador pot indicar en quins moments pot requerir la seva l'ajuda.S'agrairia que s'enviïn als Serveis Pedagògics una selecció representativa dels retallables i dibuixos elaborats per l'alumnat de cares a  avaluar la tasca de Tosca.
  1. Carta de la Capbusseta (centre d'interès)
  2. Fruits i arbres.  Arbre i bosc (introducció)
  1. Llistat de sensacions
  2. La descoberta d'un bosc amb la capbusseta
  3. Preparem la sortida
Material a càrrec de l'equip de Tosca a lliurar a l'inici de l'activitat de camp.
  1. Com recordes la Fageda d'en Jordà
  2. Les parts del faig
Descarregueu la documentació
Fitxa tècnica i orientacions metodològiquesTreballs previ i posterior
Documentació per al personal docentDocumentació per a l'alumnat

Abans de venir

Què ha de portar l'alumnat?

Els educadors portaran els materials necessaris per al bon desenvolupament de l'activitat de camp. Recordeu dur els treballs necessaris especificats a les orientacions metodològiques per conèixer les idees prèvies de l'alumnat

Quin és l'equipament adequat?

Botes de sola rugosa i que agafin el turmell, peça de roba impermeable en cas de pluja, roba adequada per seure al terra, protecció solar si cal i cantimplora

El rol del personal docent

La responsabilitat civil del grup recau en el docent. A cada grup hi ha d'haver al menys un docent per mantenir l'ordre. En determinades activitats l'educador pot sol·licitar la seva col·laboració

La normativa ambiental

El Volcà del Montsacopa i el Parc Nou d'Olot són espais d'interès. No són permeses la captura d'animals ni la recollida de plantes, roques o minerals. Eviteu sortiu dels camins marcats

La meteorologia

L'espai que visiteu és una de les zones més plujoses de Catalunya. La tardor i la primavera són plujoses; a l'estiu els xàfecs són habituals. Consulteu la informació meteorològica

http://www.meteo.cat/prediccio/municipal/171143

Condicions de contractació

Necessari que llegiu les condicions abans d'assistir o contractar una activitat

llegiu